Undersökningsföretaget Gartner rapporterar att så mycket som 83% av B2B- köpprocessen numera istället sker digitalt och bara 17% av processen involverar en dialog med tänkbara leverantörer. Det är en stor omsvängning av köparnas beteende som skett de senaste åren.
Den färdiga tillgängligheten av kvalitetsinformation via digitala kanaler har gjort det mycket enklare för köpare att samla in information oberoende, vilket innebär att säljare har mindre tillgång och färre möjligheter att påverka kundernas beslut.
Säljare har liten möjlighet att påverka B2B-kundens beslut
Era säljare har ungefär 5% av kundens tid under sin B2B-köpresa. Brist på tid med köpare i kombination med snabbt skiftande köpdynamik, som drivs av digitalt köpbeteende, omformar säljorganisationernas strategiska fokus.
Då räcker det inte bara med att ha en egen hemsida. Att synas på B2B.nu kan vara den viktigaste investering ert företag gjort. Kontakta oss redan idag på 0480-421840, sales@fl-net.se eller via vår annonspaketsida!